Historia cykelbilen

Jag tycker om att cykla och har cyklat till jobbet både sommar och vinter under många år. Det är bra motion, billigt och dessutom bra för miljön. Däremot är det ganska obekvämt och lite farligt, åtminstone på vintern. Med dubbdäck och regnställ går det förstås ganska bra men det är väl inte så roligt alla dagar. Jag har länge funderat på om det inte skulle gå att få till en bekvämare och säkrare cykel med något sorts väderskydd.

Utveckling

Första idén var inspirerad av sitski en tvåhjulig liggcykel med ett rörligt stödhjul till varje arm som man kunde hjälpa till att balansera cykeln med, men jag fick det aldrig att fungera bra. Det känns som man är lite för svag i armarna för att det skall bli tryggt och bra. Experimenten slutade med att jag byggde en trehjulig liggcykel med två hjul fram och ett bak. Den cyklade jag sedan med i ett par år tills jag började jobba längre hemifrån. Det blev då för långt och svettigt att cykla den lite tunga trehjulingen.

Sittski cykel
Koncept skiss sitski cykel 2002

(2006) Nästa test blev att bygga en tvåhjulig liggcykel, den var lättare och snabbare och funkade bra under sommaren . Men den blev i sin tur alldeles för ostadig och svårkörd för vintercykling. Nästa satsning blev ett inköp av en elcykel med en 250W elmotor inbyggd i bakhjulet (elcykel var ovanligt då 2008). Den gick både lätt och snabbt och var riktigt rolig. Men saknade tryggheten vid vintercykling som jag hade på trehjulingen. Så nästa steg blev att flytta över det eldrivna bakhjulet till min gamla trehjuliga liggcykel. Det visade sig vara en riktigt lyckad lösning den lite tunga tröga trehjulingen blev snabb, lättcyklad och rolig. Det inspirerade mig att gå vidare och börja skissa på en ny konstruktion.

Slutsatser:

  • Man skall sitta på en riktig sits med stoppning
  • Man skall ha fjädring
  • Man skall ha en stabil lösning (minst 3 hjul)
  • Man skall ha en liten hjälpmotor
  • Man skall ha ett skydd mot väder och vind
  • Man skall kunna och få använda cykelvägarna
  • Man skall sitta i samma höjd som i en personbil

Nya prototypen

(2009) Har utifrån mina erfarenheter och slutsatser ovan konstruerat en ny farkost. Det är en fyrhjulig liggcykel med tygkaross, fjädring och elektrisk hjälpmotor.

Jag valde fyra hjul i stället för tre trots att det blir lite tyngre, detta för att kunna göra den så liten och smal som möjligt. Detta tror jag nämligen är avgörande för att få använda de befintliga cykelvägarna, men också för smidig parkering och för att lätt kunna frakta elcykelbilen med andra fordon. Sittställningen ska vara som på en liggcykel för att få en bekväm stol och för att få ner tyngdpunkten. Sitthöjden bör vara som i en personbil för att se och synas i trafiken.

Den är utrustas med luftfjädring både fram och bak. Detta låter kanske onödigt lyxigt, men en nackdel med att sitta i en stol är att man blir känsligare för större gupp och trottoarkanter. En cyklist ställer sig ju naturligt upp för att bemöta ett gupp. Valet av hjälpmotor faller på ett 250w´s borstlöst elcykelnav som drivs med ett litiumbatteri. Detta för att de finns att köpa som kompletta byggsatser till ett bra pris och att fordonet då fortfarande kan räknas som vanlig trampcykel. (= inget körkort, ingen skatt, ingen försäkring)

Karossen är gjord av tyg på en ram av aluminiumrör och med en plexiglasruta. Det blir en både lätt och billig lösning som dessutom enkelt kan tillverkas i olika varianter: sportig, elegant, gullig, cabad, osv. men med samma grundplatta.

Byggbilder