Vad händer med PodRide
Länk till PodRide´s officiella sida: http://mypodride.com
Vad har hänt med PodRide och varför går den inte att köpa än?
Det korta svaret är att Podride blir för dyr att tillverka i en liten serie och att vi inte lyckats få finansiering för att satsa på en stor serie som skulle få ner priset.
Vi har inte helt get upp PodRide men för tillfället ligger projektet på is i brist på pengar.
Mer om pris och strategi
För att sälja bra tror jag att PodRide bör ligga på 60-80 tusen kr och ha en bra finansierings lösning (Lessing eller avbetalning). PodRide V2 som är den version som vi har tagit fram ritningar och komponentlista på, har 717 delar (+ skruv, mutter, nit). Av dessa är 476 specialdelar som måste tillverkas. Vid tillverkning av 1000st cykelbilar hamnar priset till kund på 120-150 tusen kr/cykelbil (offerter från Kina och Taiwan). Ungefär halva priset 60-75 tusen ligger i standard cykeldelar (växlar, bromsar, hjul, motor, batteri, mm.) Så det går inte bar att göra billigare ram och kaross, utan standard delarna måste också ner i pris rejält om man skall nå målpriset.
Tror att det är fult möjligt att halvera priset men då behöver man satsa 100-tals miljoner kr och sälja 100-tusentals. Det blir en väldigt stor och riskabel satsning på en oprövad produkt och det skulle jag inte ens göra själv om jag hade pengarna. Men man börjar naturligtvis med att göra ett antal begränsade serier som man subventionerar så man steg för steg kan testa marknaden och produkten. Och först om det ser bra ut satsar man dom riktigt stora pengarna som behövs för att gå med vinst. Men det kräver någon som har mod och resurser att satsa så långsiktigt.
Jag var sugen att testa att sälja den för 150 tusen kr. Det är ett rejält överpris, men mycket billigare än elbil och inte dyrare än många mopedbilar. Men min kompanjon tror inte alls på den vägen. Nu ligger projektet på is i väntan på investeringar, nya idéer eller försäljning.
Jag tror fortfarande att PodRide skulle kunna bli en väldigt bra produkt och det är väldigt frustrerande att ha så stort intresse från kunder men så litet intresse från investerare.
För att ändå försöka hitta en väg framåt jobbar jag med en enklare trehjulig cykel-bil som blir enklare och billigare att tillverka i små serier.